Inspirationskatalog
Kataloget er udarbejdet med input fra projektets samarbejdspartnere: Roskilde Universitet, Iværksætter Lolland, Fonden for Entreprenørskab – Region Sjælland og undervisere fra CELF, Nakskov Gymnasium og HF og VUC Storstrøm. Inspirationskataloget er skrevet af Mohammed El Bouaboallati, Fonden for Entreprenørskab - Region Sjælland og Kristine Zeuthen Jeppesen, CELF.
Projektet er finansieret af Undervisningsministeriet.
Introduktion
Campus Nakskov vil i dette inspirationskatalog dele erfaringer med at udvikle undervisningsforløb i grønt iværksætteri på tværs af ungdomsuddannelserne. Forløbene blev udviklet som en del af projektet ”Grøn iværksætteriundervisnings på tværs af Ungdomsuddannelserne på Campus Nakskov”. Inspirationskatalogets formål er at give underviserne på ungdomsuddannelserne indblik i, hvordan man kan arbejde med entreprenørielle og grønne kompetencer på en lang række ungdomsuddannelser. Et sideformål med projektet har også været at styrke studiemiljøet på tværs af ungdomsuddannelserne på Campus.
I det følgende afsnit beskrives projektets indsatser for at styrke undervisningen i grønt iværksætteri
- Efteruddannelse
- Undervisningsforløb for elever
- Studieture og samarbejde med lokale start-ups
- Hackathon
Inspirationskataloget giver et overordnet indblik i disse tiltag.
Planlægning
Inden forløbet starter, er der behov for en detaljeret planlægning. Nedenstående er en række spørgsmål, som man kan tage udgangspunkt i:
Kompetenceopbygning af undervisere
- Hvad er målet med forløbet?
- Er målet at skabe en generel forståelse for grønt iværksætteri blandt undervisere, og hvad det vil sige at starte sin egen virksomhed?
- Er målet at understøtte undervisning, der skal støtte særligt interesserede elever i deres ønske om at blive selvstændige og/eller støtte deres deltagelse i diverse entreprenørskabskonkurrencer?
- Hvem er målgruppen?
- a. Hvor meget erfaring har underviserne med grøn omstilling og iværksætteri undervisning?
- b. Støtter forløbet op om den obligatoriske undervisning eller er det ekstra forløb?
- c. Er forløbet for særligt interesserede undervisere eller er det introduktion for undervisere for hvem grønt iværksætteri er nyt?
- Hvornår og hvor skal forløbet foregå, og hvad er varigheden?
- Hvem står for kompetenceopbygningen?
- Er det i samarbejde med en videregående uddannelsesinstitution?
- Er det i samarbejde med en privat virksomhed? Hvilken virksomhed?
- Er det i samarbejde med lokalt erhvervshus?
- Hvor skal det foregå?
- Skal det være ude af huset?
- Skal kompetenceopbygningen foregå på Campus / i skolens lokaler?
Kompetenceopbygning af elever på ungdomsuddannelserne
- Hvad er målet for forløbet?
- Er målet at skabe en generel forståelse for grønt iværksætteri, og hvad det vil sige at starte sin egen virksomhed?
- Er målet at understøtte særligt interesserede elever i deres ønske om at blive selvstændige og/eller f.eks. støtte deres deltagelse i diverse entreprenørskabskonkurrencer f.eks. SamfundsCup, Company Programme, Global Goals.
- Er målet at skabe en forståelse for grøn omstilling?
- Hvem er målgruppen?
- Er forløbet for alle og en del af den obligatoriske undervisning?
- Er forløbet for udvalgte særligt interesserede elever? – hvor mange er der tale om, og hvordan udvælges de?
- Hvornår og hvor koncentreret skal forløbet foregå?
- Skal det være koncentreret f.eks. i en projektuge?
- Skal forløbet løbe over en længere periode?
Kompetenceopbygning af undervisere
Kompetenceopbygningen har til hensigt at give underviserne en grundlæggende forståelse for grønt entreprenørskab, samt komme med praktiske eksempler på dette. Formålet er at klæde underviserne på til at udvikle et undervisningsforløb, der fremmer grønne og entreprenørielle kompetencer.
Indhold
Forløbet bestod af oplæg, hvor underviserne fik mulighed for at diskutere konventionelt og grønt entreprenørskab. Underviserne fik introduktion til forretningsmodeller, analysemodeller og værdikæder. Her forklares også eksempler på grønt iværksætteri. Endvidere blev tilgange til undervisning i grøn iværksætteriundervisning diskuteret bl.a. praksisorienteret læring.
Der tages endvidere udgangspunkt i undervisernes egne erfaringer med undervisning i grønt iværksætteri i det omfang, de har arbejdet med emnet.
Forløbet ender ud med en overordnet undervisningsplan, som underviserne på skolerne kan anvende i deres undervisning med elever på ungdomsuddannelsen.
Forløbet blev udarbejdet af Roskilde Universitet: Flemming Sørensen, Professor MSO, Jørn Kjølseth Møller, Lektor, og Araceli Bjaklev, PhD, Leder af RUC Open Entrepreneurship.
Materiale der kan inspirere til efteruddannelsen
- Bilag 1.1 Grønt entreprenørskab (PDF)
- Bilag 1.2. Grønt entreprenørskab (PDF)
- Bilag 1.3. Fra konventionel til grøn entreprenørskab (PDF)
- Bilag 1.4. Workshop om undervisningsforløb i grøn iværksætteri (PDF)
- Bilag 1.5. Evaluering af kursus i grøn iværksætteri - slide (PDF)
Bøger:
- Thomas Høgenhaven, ”Grønt Iværksætteri -Sådan skaber du en virksomhed, der redder verden (lidt)”. Djøf Forlag. 2021.
- VISUEL FORRETNINGSPLAN - et intuitivt procesværktøj til din forretningsplan! med tilhørende undervisningsmanual. af Marina Mana Petersen, udgivet af Creatrix Innovation 2020.
Undervisningsforløb på ungdomsuddannelsen
Underviserne har på baggrund af kurserne udviklet undervisningsforløb til deres elever, der har bestået af undervisning i klassen, studieture arrangeret af en lokal iværksætterforening, og en hackathon. Desuden har særligt interesserede elever fået tilbud om at deltage i Fonden for Entreprenørskabs programmer.
Indhold
Forløbene har indgået i forskellige fag på forskellige uddannelser og er derfor meget forskellige:
Herunder beskriver vi forløb fra HHX, EUD-fødevarer, HTX, STX og HF.
Fra idé til forretning
Uddannelse:
HHX 2 år
Mål med forløbet:
At give eleverne forståelse for de forskellige faser, der skal gennemløbes fra de får en kreativ ide, til den er sat ind i en egentlig forretningsplan.
Succeskriterier:
- At eleverne opnår forståelse for processen, der bringer deres arbejde fra idé til forretning.
- At eleverne bliver inspireret til at fortsætte med deres idé/koncept til Company Programme.
Indhold:
Forløbet var opdelt i to faser, hvor første del blev afviklet i faget Afsætning. Her skulle eleverne i løbet af 3 moduler udvikle deres egen ide som løsning på et selvvalgt problem inden for bæredygtighed.
Deres løsningsforslag blev præsenteret i en sides skriftlig idébeskrivelse, som eleverne efterfølgende præsenterede mundtligt på Dansk Entreprenør Festival i København.
Anden del blev gennemført i faget Erhvervscase, hvor eleverne med udgangspunkt i Business Model Canvas, skulle omsætte idéen til en forretningsplan. Denne proces blev understøttet af en visuel forretningsplan.
Omfang:
6 moduler af 90 minutter + Pitch til konkurrence
Særlige fokuspunkter:
- Kreative processer
- BMC-modellen
- Visuel Forretningsplan
Væsentligste arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet i faste grupper, hvor der har været vekslet mellem tavle undervisning, projektarbejde og præsentationer.
Materialer: